fredag 6 februari 2015

Snutta mig hit och snutta mig dit

På/under/runt mitt nattduksbord ligger 20 analoga böcker, plus ett antal digitala på min Kindle - och i varenda en av dessa böcker sitter det ett bokmärke. Alla är påbörjade! Förr läste jag böcker från pärm till pärm, en i taget, i tur och ordning. Jag kan inte det längre - mitt tålamod tryter, jag tröttnar, jag behöver ny input - hela tiden!
Varje kväll väljer jag någon av dessa böcker och läser tills jag somnar - men det är ytterst sällan jag väljer samma flera kvällar i rad. Varför?

Jag gissar - helt ovetenskapligt - på att mitt idoga användande av Google och nättidningar helt enkelt har snuttifierat mig!



(Vet inte vad bilden har med snuttifiering att göra, men den kom upp när jag googlade på företeelsen.)

Hur ska jag då motverka detta elände? Tja, jag skulle ju kunna bakbinda mig och tvinga mig själv att läsa en bok från pärm till pärm - åtminstone då och då, för att hålla förmågan levande.
Jag skulle också kunna sätta köpstopp för böcker, i sisådär fem år, så att jag hinner läsa ifatt lite och av den anledningen blir tvingad att läsa en bok i taget.
Jag skulle kunna sluta blogga - något som förmodligen också bidrar eftersom bloggandet by default sker i korta kaskader. För vem vill läsa ett blogginlägg på 5000 ord?

Jag  skulle ju för all del också kunna fortsätta som jag gör och helt enkelt inte grubbla så förbaskat mycket.

God helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar