fredag 22 januari 2016

Ernest och jag

Hur går man till väga för att skriva en roman? Ja, här finns det nog lika många teorier som det finns romaner, är jag rädd. Många måsten och idéer finns det, och kurskatalogernas utbud på tema kreativt skrivande och författande växer lavinartat för varje termin.
Själv har jag, förstås, min alldeles egen metod - "Den bästa metoden". Att jag sedan fortfarande inte har gett ut mer än en (1) novell är en "tiny insignificant detail" och helt ointressant.

Eftersom min "bästa metod" fungerar så bra för mig, är det naturligtvis oerhört glädjande att inse att även Ernest Hemingway hade åtminstone delvis samma upplägg. Läs bara här:

”The next morning, when you’ve had a good sleep and you’re feeling fresh, rewrite what you wrote the day before. When you come to the interesting place and you know what is going to happen next, go on from there and stop at another high point of interest. That way, when you get through, your stuff is full of interesting places and when you write a novel you never get stuck and you make it interesting as you go along.
Every day go back to the beginning and rewrite the whole thing and when it gets too long, read at least two or three chapters before you start to write and at least once a week go back to the start. That way you make it one piece.”
Han gjorde alltså på samma sätt som jag och kanske betyder det ingenting alls, men kanske gör det det! Kanske betyder det jättemycket!



Okej, jag har inget skägg och jag skriver inte på maskin. Jag jagar inte storvilt och jag boxas inte. Jag har inte deltagit i något krig och jag dricker inte hejdlösa mängder sprit hela dagarna. Men annars så ... Eller?

1 kommentar:

  1. Läste om den här metoden häromdagen. Kul o höra att du anammat den. Ska helt klart testa!
    Hälsningar @e_sverre

    SvaraRadera