tisdag 17 september 2024

Eierschalensollbruchstellenverursacher

Jag fann en text, i denna blogg, skriven av mig själv med mina egna små hansingar 2015. Rubriken såg ut som ovan och det slog mig att det där är ett av mina absoluta favoritord. Inte bara för att det har typ 38 bokstäver eller att det är på tyska och att det för ganska många människor är helt obegripligt. Utan för att jag minns det! Jag både minns det och jag kan stava till det! Jag, som inte kan komma ihåg ett årtal ens under pistolhot, som sällan vet vad det är för datum och som bara med nöd och näppe kan minnas något över huvud taget som involverar siffror. Men bokstäver minns jag!



I min gamla bloggtext ondgjorde jag mig över att jag hade underkänt (enligt dagens betygssystem om än inte enligt gårdagens) i ämnet historia, i både grundskola och gymnasium, vilket enligt somliga är fullkomligt barockt. Många anser nämligen att det är "busenkelt" att få bra betyg i historia eftersom du bara behöver banka in skiten (läs: årtal och siffror av allehanda slag). Jöhöpp, var det så enkelt? Att jag inte tänkte på det!

Nej, jag kan alltså fortfarande inte memorera siffror! Ord och stavning däremot, det sitter som en smäck. Har jag en gång lärt mig ett ord så sitter det kvar! Ofta förvånar jag mig själv när jag löser korsord eller skriver, då jag inte sällan måste slå upp ett ord jag producerat eftersom jag misstror mig själv. Kan det där verkligen stämma? Vad betyder det ens? Men jodå, det inte bara stämmer, det är rättstavat också!

Btw, en eierschalensollbruchstellenverursacher ser ut så här:



Brasklapp: detta innebär emellertid inte på något sätt att jag alltid stavar allting rätt - alla kan vi ha en dålig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar