torsdag 18 februari 2016

Skriva för byrålådan

... är det nog ganska många som gör. Ett populärt alternativ till att sticka och virka, kanske? Själv stickar, virkar och skriver jag av både liv och lust, men med en viktig skillnad: Det må hända att jag stickar och virkar sådant som inte är ämnat för offentlighetens skarpa ljus, men när jag skriver gör jag det alltid i akt och mening att andra ska läsa. Sedan kanske inte allt i slutändan blir läst, men syftet är detsamma.

För ett par år sedan började jag gå en kurs, en skrivarkurs eller "författarskola" som de kallade det. Tanken var god, men syftet med utbildningen borde ha kontrollerats lite mer ingående innan jag betalade in anmälningsavgiften. I den här världen var det nämligen - till min ohöljda förvåning - inte aktuellt att lära ut någon form av sidlayout eller ens "rättskrivning". Här skulle det kreativa skrivandet främjas utan att begränsas av regler eller ramar.



Att skriva på det sättet är egentligen ganska tillfredsställande, men problem uppstod (åtminstone för mig) när vi skulle läsa varandras texter. I den här gruppen var jag den enda som arbetade med att skriva och således den enda som använde de regler och ramar som (mig ovetandes eftersom det var en fortsättningskurs och alla redan hade gått en eller flera terminer) hade bannlysts bland gruppens medlemmar. Det skar sig redan från start och det var jag som var problemet! Jag var nämligen oförmögen att läsa texter som antingen var sönderhackade av otaliga, onödiga radmatningar eller också helt saknade styckeindelning och kommatering. Redan andra lektionstillfället fick jag ett vansinnesutbrott och skällde ut en av deltagarna vars text var oläslig.

Efteråt kände jag att jag skulle behöva besöka något slags möte och sätta mig ner i ring och säga "Hej, jag heter Susanne och jag är beroende av korrekta kommateringar och radbrytningar."



Så här ett par år senare kan jag väl tycka att min sågning av den andre deltagarens text var i överkant, men jag tänker så här:

Bildresultat för "skriva för byrålådan"

Kanske gick några av mina ord in och kanske lärde sig vederbörande något ändå? Jag vet att jag lärde mig något: Köp inte dyra kurser förrän du har kontrollerat att du verkligen vill gå dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar