tisdag 13 september 2016

Hur vet jag att jag är klar?

Det är en nog så viktig fråga, även om den känns aningens amatörmässig. Men seriöst, hur vet jag att jag är klar? Hur vet jag att strukturen på manuset inte behöver göras om, inte behöver fler utvikningar, inte behöver stuvas om eller piffas till mer?

Bildresultat för piffa

Och när riskerar piffandet att gå till överdrift?

Just nu är jag - tror jag! - inne i slutspurten, själva upploppet. Jag har historien klar för mig, runt 70 000 ord nedtecknade och hyfsat bra koll på alla delar. MEN det finns fortfarande detaljer som kan ändras, flyttas, förbättras, tas bort, micklas med och här skulle jag nog i princip kunna hålla på i det oändliga! Så hur vet jag när jag ska lägga ner pennan/tangentbordet? Hur i hela friden kan jag vara säker på att jag verkligen har gjort mitt allra yttersta och att jag har sugit ut mesta möjliga? Hur vet jag att det inte går att få ut mer, att det inte går att vrida hela historien ytterligare ett varv och på så sätt skapa något nytt och ännu bättre?

Svaret är nog helt enkelt så pass enkelt att det inte kan bli enklare: det vet jag inte! Jag har inte en jävla aning, jag måste famla sig fram till dess att magkänslan säger att nu får det banne mig vara nog. Det gäller alltså att hålla ut till dess att jag känner mig:

Färdig!

Bildresultat för färdig! färdig! beppe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar