onsdag 19 oktober 2016

Det här med versionshantering då ...

Assåfanihelsicke!

Bildresultat för pappershögar

Så hände då det som a-b-s-o-l-u-t inte fick hända! Jag hade kommit en god bit på väg med att gå igenom kommentarer från en av mina testläsare - den näst sista, märk väl - när jag upptäckte att något var fel. Närmare bestämt var det en liten "socka" som hade smugit sig in, och det var en "socka" som jag noggrant hade raderat redan för ett par veckor sedan. Så varför dök den där jävla "sockan" upp igen, helt plötsligt?

Bildresultat för socka

Jag fick alltså backa ett par steg och kontrollera var jag hämtat aktuell fil någonstans. Jodå, den kom från listan över senast använda filer, men där hade minsann en gammal fil smugit sig in. Jag hade använt den där gamla filen för ett par dagar sedan, för att kontrollera en liten detalj och nu ... Faen! Jag har alltså stått och korrigerat en gammal fil! Och dessutom fått till en hel del matnyttiga ändringar som jag inte ville ditcha hur som helst.

Hur gick det då? Jo, ibland är det bra att funktionen "Jämför" finns! Ibland kan jag gå så långt som till att hävda att jag älskar funktionen "Jämför". Nu var det inte svårare än att jag jämförde de två versionerna och skrev in ändringarna i den version jag tänkte utnämna till min nya, senaste, bästa och mest genomtänkta version.

Nu gäller det att märka denna dyrgrip på ett sådant sätt att felet inte upprepas, eller hur? Ett litet datum kanske vore på sin plats. Kanske till och med klockslag, för att vara på den säkra sidan. Metadata är kanske inte bara av ondo ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar