torsdag 17 november 2016

Att försöka tänka på annat

När du har läst en text för många gånger måste du ta till drastiska åtgärder för att "glömma bort" den och kunna se på den med nya ögon. Riktigt drastiska åtgärder!

Bildresultat för tequila

Nå, kanske inte riktigt så här drastiska åtgärder, men du kanske förstår principen!

För att inte bara irra runt och inte veta vad jag ska ta mig för, har jag alltså tagit in lite översättningsjobb. Eller ... ja, så lite blev det ju inte. Ganska mycket blev det. Och ganska knepigt.

Det är ett jobb som kräver totalfokus, så till den grad att jag nu redan dag två står här och gnuggar ögon fulla av grus. Det finns nämligen inget så tröttande som att översätta/korra/whatever en riktigt knepig text där du måste växla mellan flera skärmar för att få ordning på varje liten mening. Research, läsa, research, läsa, skriva, deleta, skriva, nästa mening ... Pust, kanske hade jag behövt lite tequila! Kanske är det just det som saknas! En liten salongsberusning och vips är man avslappnad och fin och texten blir liksom lenare, renare och fullt hanterbar.

Bildresultat för berusad

Äsch, jabaskoja'! Mineralvatten och lime är nog det närmaste tequilarace jag kommer idag ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar