fredag 11 november 2016

Att göra något man aldrig gjort förut

Idag har jag, helt plötsligt och utan förvarning, börjat rensa kontoret. Ja, det händer ju inte så ofta. Tidigare har det bara inträffat i samband med flytt, vilket torde innebära att jag i princip inte har rensat kontoret sedan 2004, när jag flyttade in här. Det var alltså nödvändigt!

I denna utrensning har jag upptäckt en del riktigt fantastiska saker, bland annat en liten snögubbe som går att ansluta till usb-uttag och som sedan ska stå på skrivbordet och lysa i olika färger. Julklapp från sönerna en jul för länge sedan.

Bildresultat för snögubbe usb olika färger

Jag har även hittat en gammal dator som jag inte visste att jag sparat, fjorton olika laddsladdar till apparajter som jag inte längre äger, hörlurar, nätsladdar, visitkort, plastmappar, postgiroblanketter (jojomen!), mobiltelefonfodral till telefoner som inte existerar längre samt ett imponerande sortiment av gem! Och så den sedvanliga bunten med julkort, sisådär en 500 stycken, från allehanda folk, fä och företag. En trasig fiolstråke som ska strängas om och som jag letat efter, mängder av gamla glasögon, en tomlåda från Dustin, en porslinsko (ja, en ko - inte en sko!), ett berg med postit-häften. Note to self: Jag behöver inte köpa postits så länge jag lever!

Men vad var det då jag aldrig gjort förut? Jo, jag kastade böcker! Ja, BÖCKER. Jag kastade flera stycken, bland annat fyra olika versioner av Amerikanskt slanglexikon som jag över huvud taget aldrig använt. Jag kastade även två upplagor av Stockholms telefonkatalog från tidigt 2000-tal. Och jag kastade bort böcker om hur man driver Enskild firma, från tidigt 90-tal och ett antal 90-talsböcker om bokföring. Samt en bok om skrivregler, tryckt 1974. Ja, så kan det gå när man har lite svår att släppa taget ...!

Just nu står jag här i förödelsen efter mitt tilltag och känner en viss vånda över att behöva slutföra. Det är ju det där sista som är så trist. Som att rensa igenom alla gamla papper och slänga allt som är äldre än tio år (för företaget) och fem år (privat). Hujedamej så trökigt! Det tror jag vi tar en annan dag.

Bildresultat för gin tonic o'clock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar