torsdag 30 november 2017

Alla dessa £$#¤% detaljer!

Jag lyssnar ofta och gärna på poddar och företrädesvis poddar om människor som skriver. Tips och råd. Knåp och knep. Ett av alla dessa knep, som faktiskt förekommer i flera sammanhang, är hur viktigt det är att ha järnkoll på "sina personer". Någon sa att hen lägger mycket tid på att skriva ihop en komplett livshistoria om alla personerna i boken. Och tänk så jag önskar att jag hade gjort det jag också!

Bildresultat för karaktärer i en berättelse

Det finns många olika sätt att göra det här på men jag valde då att inte göra det. Varför? För att jag är en bråttom-person som vill komma igång med det roliga så fort som möjligt, så klart!
Hur svårt kan det vara att ha allt i huvudet? Om boken innehåller fem-tio personer, hur svårt kan det vara? Nu vet jag svaret på den frågan: SKITSVÅRT!

Bildresultat för lättja

Nej, jag tycker nog inte det handlar om att jag är någon latmask - tvärtom, faktiskt. Att inte göra förarbetet grundligt innebär bara en enda sak: du får jobba dubbelt så mycket i slutänden. Och nu får jag äta upp mitt bråttombråttom för nu, två år efter att jag började skriva Del 1, har jag lyckats fippla bort en del detaljer på vägen.

Hmm, hur var det nu? Vilket år föddes han?
Kände vi till hennes hemort eller har det aldrig nämnts?
Hur många barn har den här bifiguren? Är hon gift?

Ja, det är sånt jag ägnar mig åt nu och jag kan ärligt säga att det är jättetråkigt. Jag städar manuset, det vill säga läser igenom för femtielfte gången och försöker rensa upp mina egna snubblingar på de här förargliga detaljerna. Aldrig mer, säger jag! Nästa gång ska jag göra min läxa grundligt! Promise!

Bildresultat för löfte korsade fingrar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar