måndag 20 november 2017

Rapport från ett tangentbord

Saker och ting börjar falla på plats. Efter att ha fått tillbaka Del 1, Kinke lane koff, från lektören och därefter läst och begrundat, har jag nu äntligen börjat få ordning på huvudpersonen. Hon har ställt till problem för mig redan från början, eftersom jag om sanningen ska fram inte är så förtjust i henne som person. Men nu har vi grävt ner stridsyxan, hon och jag, och det hela börjar faktiskt likna något.

Bildresultat för stridsyxa

Del 2 har inte haft någon titel värd namnet, men idag klickade det till och nu har den en titel:

"Jalusi"

Vi talar alltså inte i första hand insyns- eller solskydd här utan helt enkelt "avund", men kanske att insynsskyddet ändå kan vara en liten tanke att ha i bakhuvudet. Avund är hur som helst en pålitlig drivkraft när det gäller ond bråd död.

Men hur hänger de tre delarna samman? Bra fråga, men jag måste samtidigt påpeka att Del 3 än så länge bara är en liten glimt i mitt öga och därför kan jag inte säga så mycket om den. Men de övriga två hänger samman enligt följande:

Kinke lane koff och Jalusi har en sak gemensamt, nämligen V Bengtsson och hans fru Lena.
I Del 1 dyker V upp som polisinspektör vid Grova Brott i Stockholm. Hustrun till en av hans närmaste vänner försvinner spårlöst och när hon kommer till rätta är hon misstänkt för mord.

I Del 2, Jalusi, får vi träffa V och Lena igen, men nu i en helt annan miljö. Den här gången handlar det om hur Lena och hennes syster Annika försöker få ordning på morföräldrarnas gård Ekbacken i Åbogen utanför samhället Ä. Gården har stått och förfallit i många år och Annika flyttar ner dit med sina fyra barn när hon separerar från maken Anders Lagerberg. Dessvärre visar det sig att det finns andra som också har planer för den fina gamla gården vars vattennära marker idag betingar ett relativt högt värde.

Del 3 är som sagt knappt på planeringsstadiet än men det finns en tanke och den tanken inbegriper förstås V och Lena men utöver det vågar jag inte säga så mycket för jag vet att det lika gärna kan skruvas till och bli något helt annat.

Dessa tre delar är än så länge långt ifrån färdiga. Den första delen ligger just nu och väntar på att diverse frågetecken ska rätas ut med hjälp av en författande polis, som vänligt nog har erbjudit sig att hjälpa till med procedurer och detaljer. För detta är jag innerligt tacksam!

Bildresultat för andreas ek raseri

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar