måndag 11 december 2017

Stå på rören!

Jag står upp, alltså tänker jag. Eller hur var det nu?

Bildresultat för stå upp vid skrivbordet

Sedan flera år står jag upp och arbetar. Enda undantaget är en stund på eftermiddagen när jag har tränat på morgonen.
Många tycker det känns konstigt att stå upp och jobba. Och det gör det, i början. Men efter hand som du vänjer dig händer någonting. Efter ett tag börjar det kännas onaturligt att sitta och jobba, och jag tror faktiskt att hjärnan fungerar bättre när jag står upp. Jag får dessutom mindre problem med nacke, axlar, armar, händer.

Jag har under åren samlat på mig en imponerande mängd ergonomiska attiraljer för att komma till rätta med ev. obehag:

- höj- och sänkbart skrivbord (förstås)
- mjuk "ståkudde" som känns skön för fötterna
- armbågsstöd som skruvas fast mot skrivbordskanten
- mousetrapper
- ergonomiskt tangentbord
- lampa med dagsljus, som kan justeras beroende på om jag vill vara fokuserad/avslappnad etc.
- pilatesboll modell större, att sitta på om jag blir trött i benen/ryggen

Att stå upp hjälper mig fokusera. Kudden/mattan gör att mina fötter orkar, dagsljuslampan gör att jag slipper eftermiddagskoman som annars ofelbart infinner sig vid 15-tiden. Mousetrappern sparar armbågar och händer, armstöden sparar axlarna, osv.

Bildresultat för vinnare

De senaste två åren har jag skrivit två bokmanus på vardera cirka 80 000 ord (370 000 tecken) och till detta krävs uthållighet, uthållighet och mer uthållighet. Jag tror faktiskt att ståendet har bidragit och jag kan varmt rekommendera den som inte provat. Men ha tålamod, det tar lite tid att vänja sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar