fredag 8 december 2017

VARFÖR?

Varför skriver du? Jag har fått den frågan ganska många gånger och nu ska jag försöka svara på den.

Jag skriver för att jag vill att folk (någon, vem som helst faktiskt) ska läsa det jag skrivit.
Men är det enda drivkraften? What about pengar, lyx, flärd och berömmelse?
Nej, pengar har aldrig varit en drivkraft. Fast jag har heller aldrig skrivit för byrålådan, däremot alltid för brevlådan. ALLTID!

Bildresultat för brevlåda

Så jag skriver alltså för att tillfredsställa andra, tänker någon nu. Jag tänker inte hymla: jag vill att det jag skriver ska läsas av andra, gärna många. Varför? Ja, det vet jag däremot inte! Det är en önskan som alltid har funnits inom mig. Redan som barn hade jag en väldigt stark känsla av att det är bokstäverna som är medlet, vägen. Och redan innan jag kunde läsa började jag sätta ihop ord, verbalt, till nya meningar, nya berättelser.

Men varför fortsätta kämpa, i alla dessa år? Varför aldrig ge upp? Författaryrket är ett av världens ensammaste och svåraste, så varför? Jo, för att känslan när du får till en underbar formulering, när du lyckas skapa något som du aldrig har läst förut, övergår allt annat! Det ger helt enkelt en otrolig kick och första gången du känt det vill du bara ha mer.

Illustreras bäst med nedanstående sketch - ca. 2 minuter in i videon.



"Never before put in that precise order ...!" Underbart!

Bildresultat för snoopy dancing gif

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar