torsdag 15 mars 2018

Jag vet vad Lycka är

Japp, Lyckan och jag - vi är så här!

Bildresultat för korsade fingrar

Jag vet precis hur det känns, hur det kvillrar i magen, hur det spritter i benen (nåja, kanske inte spritter men typ), hur alla sinnen blir liksom förhöjda, förstärkta.

Och vad är det då som är nyckeln?

Mitt nya bokprojekt! Det är ännu så länge bara en tanke, men det är en tanke som känns som en möjlighet. Och det har rivstartat för jag har valt att återanvända en gammal vän från en roman som skrevs och refuserades femtielva gånger under 00-talet. Jag plockar ut den huvudpersonen - som för övrigt är min absoluta favorit. Hon är en vild och vacker gammal dam som lever som om varje dag vore den sista - love her! Sedan buntar jag helt fräckt ihop henne med en av mina värsta mardrömmar och så får vi se vad vi får ut i andra änden ...!

Bildresultat för mardrömmar

Det känns underbart just nu. Alla dörrar står öppna, alla fönster också. Solen skiner, havet ligger spegelblankt och inte ett moln inom synhåll. Det är exakt så här det ska vara. Det ligger hur mycket jobb som helst framför mig - såklart - men det tänker vi inte på nu. Nu är det nu som gäller. Och det är så härligt! Det är det här som är skrivande för mig, den här inledande underbara känslan av att skapa en helt ny värld, komplett med människor och deras personliga egenskaper, omgivningar, byggnader, fordon, vägar, stigar, träd, blommor, fjärilar ... Allt får jag skapa från scratch och det är tveksamt om något slår det här!

Bildresultat för kärlek

Ja, lite religiös blir jag nästan när jag tänker på allt härligt skrivarbete som ligger framför mig. Det här måste vara det bästa jobbet som finns! Vad skulle kunna vara roligare? Hmm ... Möjligtvis arraksbollsbagare - det hade nog också känts ganska tillfredsställande. Åtminstone första veckan.

Bildresultat för arraksboll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar