tisdag 29 maj 2018

Pausar skrivandet - med att skriva

Nu blir det ett par veckor med skrivartävlingar i stället för manusknåpande. Jag tänker att mitt stackars manus behöver vila sig lite från mig, och tvärtom.

Bildresultat för bok hängmatta

Det finns en hel del skrivartävlingar att delta i, särskilt så här års. Och det är roligt med den typen av uppdrag - det är lite som skoltidens uppsatsskrivningar. Riktigt kul, men framför allt är det bra träning att skriva inom ramar som har fastställts av någon annan. Just de där begränsningarna ger kreativiteten en jäkla skjuts!

Mitt senaste tävlingsbidrag handlar om en midsommar för länge sen. En mardrömsaktig midsommar när jag var ny i stan och blev strandsatt på en ö där jag inte kände en kotte. En jobbig upplevelse som jag nu alltså återanvänder och gör något användbart av. Det känns bra att omvandla något tråkigt till något kul och bra att faktiskt - på riktigt - ha nytta av det en har gått igenom!

Ett bidrag har jag alltså skickat in så här långt och nu sitter jag och funderar på vilket tävlingstema jag ska ge mig i kast med härnäst. Blir det Glädje, Fika eller Romantik? Hmm ... Tål att tänka på.

Bildresultat för romantisk fikastund

Å andra sidan, att skriva om fika kräver väl lite research, eller hur?

Bildresultat för jätteglad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar