onsdag 2 november 2022

Som en rejäl spark i rumpan

Ja, kanske inte precis en sådan spark, men ... Okej, det får väl duga! Hur som helst, jag behövde det där! Verkligen! Sparken alltså, den i rumpan.

Många har säkert någon gång tänkt att "Nähe, att anlita en lektör är bara jävligt dyrt och vad ska det ge mig i slutändan?" - men tänk om. Snälla!

I januari vann jag en novelltävling som arrangerades av Inger Lundin på Inger Lundin Text och Idé AB. Vinsten bestod av en rejäl rabatt på ett lektörsuppdrag, vilket jag nu äntligen fått tummarna ur och löst in. Lite tveksam inledningsvis, eftersom jag tidigare använt mig av lektör men inte riktigt fått ut det jag hoppats. Kanske för att jag inte riktigt vetat vad jag behövde, men ändå ... 

Så, vad gjorde Inger Lundin som gav en tunggumpad och lätt avdankad författare in spe nya vingar? Jo, hon fick mig att tänka i rätt banor genom att be mig skriva en baksidestext. En mycket enkel övning, men ack så avslöjande! Så effektiv!

Jag skickade in min text till Inger i början av sommaren och fick omedelbart order att skriva nyss nämnda lilla textsnutt. Jag körde fast direkt! En baksidestext (alltså det man ser på baksidan av en bok, som berättar om innehållet) är ett välgörande sätt att ställa sig själv mot väggen, för om du inte har torrt på fötterna, det vill säga om du inte vet 100 säkert vad det är du skriver och vartåt texten syftar, då kan du inte få till en baksidestext värd namnet ens under pistolhot! 

I timmar satt jag och stirrade hålögt på ett tomt ark märkt "Baksidestext" men fick inte ur mig ett vettigt ord. Så jag pudlade ... 


Nja, kanske inte en sådan pudel, men det får väl duga. Hur som helst, jag pudlade och skrev till Inger att jag behövde mer tid, bad henne vänta.

Två månader senare skickade jag in en ny och tydligt uppsnyggad version som även lät sig omskrivas i en baksidestext!

Okej, därmed inte sagt att lektörsomdömet var enkelt att ta till sig - det är det aldrig. Men det var betydligt mindre jobbigt än om jag inte tagit mig i kragen där på slutet.
För att göra en lång historia kort är resultatet en synbart taggad författare in spe, en som skriver så tangenterna glöder! Jag har en plan igen, jag är tillbaka på centercourten och slår in serveäss på serveäss! Hur långt det räcker vet jag inget om i dagsläget, men det har väckt min dröm till liv igen och det är värt hur mycket som helst!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar