tisdag 21 augusti 2012

Kunskapsöar

Jag har nyligen översatt/bearbetat en handbok avsedd för personer som ska börja lära ut en ny träningsform och jag sitter i dagarna och väntar på feedback. Bläddrar lite fram och åter i den text som snart ska ligga till grund för en - sannolikt - glassigt tjusig publikation avsedd för svettiga små hansingar.
Jag tänker på hur många olika världar jag som översättare får inblick i under, säg, en månads arbete. Spannet är ganska brett, beroende på att jag å ena sidan är intresserad av mat, hälsa, litteratur, utbildning, marknadsföring, reklam och försäljning - och å andra sidan av födsel och ohejdad vana gärna tar tag i texter som känns lite nya för mig.

Påverkar det här mig som person? Hmpf! Jo, tjena ... som man säger ...
När jag lokaliserade säljkurser för sängförsäljare på en större möbelvaruhuskedja drabbades jag av kvalsterfobi och höll på att vädra ihjäl familjen. Maken uttryckte mild förvåning över att hans huvudkuddar då och då återfanns i frysboxen. Nåja, det gick över efter ett par månader ...
I samband med  mina månadsvis återkommande arbeten för ett viktminskningsföretag utsätts familjen för allehanda matlagningsexperiment - med varierande framgång ...
Då och då överraskar jag min omgivning med besynnerliga "kunskapstoppar" i de mest skilda ämnen - och jag är fena på Trivial Pursuit!

Ibland tänker jag att det vore trevligt att fylla hålen mellan dessa kunskapsöar och därför läser jag då och då uppslagsverk, från A till Ö. Vet dock inte hur mycket som fastnar, men lite här och lite där ... Kunskap är beroendeframkallande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar