måndag 1 september 2014

App lapp sa att du ... börjar träna mer?

Jag tränar minst fem dagar i veckan. Ja, faktiskt!
Med det stillasittande/-stående jobb vi översättare har - inte sällan utan att vi ens behöver lämna hemmet - är det faktiskt ett minimum att försöka utöva någon form av fysisk rörelse/ansträngning åtminstone en gång varje arbetsdag.



Denna måndag blev det yoga via appen Yoga Studio, som är min nya favorit-app. Jag har provat andra yoga-appar men de faller oftast på eget grepp. De försöker vara så pedagogiska att en mer van yogautövare som jag själv somnar halvvägs igenom uppvärmningen.
Yoga Studio håller inte på med sådant finlir som t.ex. en massa inledande, meningslösa huvudvridningar (som t.ex. appen Yoga) eller krångliga abonnemangs-/prenumerationsavtal som innebär att man i slutänden lika gärna kan gå till gymmet och träna (minns inte vad den appen hette, tyvärr).

Yoga Studio har en lista med färdiga träningspass som bara är att ladda ner. Dessa kan sedan också modifieras efter behov, vilket jag ännu inte har provat på eftersom det finns gott om färdiga och bra pass att börja med.
Passen är indelade efter svårighetsgrad, fokusområde och intensitet. Det är lätt att välja rätt pass eftersom de visas i en överskådlig lista med samtliga positioner.

Idag provade jag det 60 minuter långa "Intermediate Combination", som passade mig perfekt. Jag gillar visserligen "upp-och-ner-positioner" men har svårt att utföra dem pga. luftrörsproblem.

Varför träna yoga med app?

Tja, det är lättillgängligt, du behöver inte starta tv-n och du behöver inte passa någon tid. Det enda du behöver för att träna yoga via appen är någon form av mjukt, stadigt underlag som inte glider och lämpliga kläder, till exempel träningsbehå och ett par tights.
Om mobiltelefonens format är för litet och du har svårt att se bilderna, flytta den till en iPad - om sådan finns. Själv har jag ingen padda utan klarar mig bra med mobilen, men då har jag ju en viss kännedom om positionerna i förväg, så jag behöver egentligen bara höra instruktionerna.
Plus: det är inga problem att pausa programmet och gå tillbaka om man behöver lyssna/se något en gång till.



Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar