fredag 24 januari 2014

Google Översätt - betydligt bättre än sitt rykte

Google Translate - Google Översätt på svenska - har oförtjänt dåligt rykte. Åtminstone bland icke-språkarbetare.

Den äkta maken använder gärna Google Translate för att hjälpligt kunna tyda diverse skrifter från världens alla hörn, företrädesvis inom områdena sport och teknik. Då och då kulminerar detta i skrattsalvor á la Pang i bygget, men oftast får han det han vill ha, dvs. ett "någotsånär" hum om vad en text handlar om.

Man kan använda GT (jag föredrar förkortningen för Google Translate, åtminstone på fredagar ... Jag menar, GÖ ... ärligt talat!) på olika sätt och som översättare har jag faktiskt (oförskämt) stor användning av detta förträffliga verktyg.

Alla språkkombinationer fungerar inte lika bra och svenska språket hamnar som oftast lite i bakvattnet. Om jag t.ex. vill ha hjälp med en snårig tysk byråkratorgie kan jag i stället välja engelska som målspråk - och voilá (med lite tur). Jag sparar några sekunder - även om GT-översättningen inte alls håller en språkligt kvalitativ nivå värd namnet.

Mitt absolut vanligaste användningsområde är följande scenario: När jag kör fast på en tysk/engelsk/norsk/dansk term kör jag hela meningen genom GT. Det krävs återigen lite tur, men i bästa fall hittar jag den term som passar bäst i det aktuella sammanhanget. Därefter kan jag börja pyssla med själva översättningen.
Ibland händer det ju också att rena vardagstermer känns som bortblåsta och då är GT föredömligt. Som nyss, när jag blev stående som ett frågetecken: när man som privatperson beställer varor på nätet för hemkörning, talar man om "transportkostnad", "leveranskostnad" eller något annat? GT hjälpte mig ur dilemmat på nolltid. Det heter självklart "fraktkostnad". Om man ändå tvekar är Google Fight en utmärkt fingervisning. Där kan jag se att "fraktkostnad" är det överlägset vanligaste alternativet på nätet.

Jag sparar kanske inte timmar, men lite här och lite där. Och som han sa, Benjamin Franklin, tid är pengar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar