torsdag 23 januari 2014

Häpnadsväckande upptäckter så här på torsdagskvisten

Denna vinter har jag ägnat en stor del av min tid åt att översätta en mängd texter åt ett företag som tillverkar golv.

Det finns många golv här i världen. Fler än jag hade en aning om. Och så finns det tillbehör till golv. Mycket tillbehör. En oerhörd massa prylar som jag inte hade en aning om, men som nu så smått väcker habegäret till liv. Prylar som gör "golven till ett blickfång". Kanske behöver jag ... eller vi ... eller nåt ... Oj, vad pengar man kan göra av med!

Men så ... blir det abrupt stopp! Vafalls? Fel i texten?

Plötsligt talar man om "golvkylning". Golvvärme har varit på tapeten då och då, men det här är en ny bekantskap. Kylning av miljöer/utrymmen/rum via golvet!

Plötsligt tappar jag tråden. Blotta tanken på golvkylning, här i mitt (just nu) svinkalla hus, får knän och fotleder att börja värka, som i förebyggande syfte.

Jag hinner tänka tanken att det faktiskt är upprörande att det någonstans på jorden finns rum som behöver svalkas medelst golvkylning. I nästa sekund inser jag att golvkylning inte hade varit helt fel, då i somras när vi satt och flämtade av överskottsvärme i en ångande lägenhet i södra Frankrike. Känns bra avlägset nu ...

Just sayin'.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar