fredag 9 juni 2023

Och hur går det med boken, jaså det går bra?

Jo, men det är ju liksom skarpt läge nu! Redaktörens kommentarer har mottagits och jag har återigen satt igång att korrigera, pillra och fixa. Det var mindre omfattande än jag befarat, och betydligt mer konstruktivt än jag vågat hoppas på. Jag har annars lite dålig erfarenhet från tidigare kontakter med förlag, som överraskat med diverse mer eller mindre kufiska idéer: "Jo, vi tycker det här är jättebra men vi känner att du kanske ska byta genre?" Byta genre? På ett färdigt bokmanus? Hur i allsin dar ska det gå till?


Det här känns självfallet oerhört roligt och spännande och jag tror att även om manuset kommit tillbaka fullklottrat med överstrykningar och kommentarer så hade jag bara ryckt på axlarna och satt igång. Inget kan stoppa mig nu, liksom! Bring it on, jag är redo!

Så, i ren iver har jag alltså knogat igenom samtliga korrigeringar på bara två dagar, med resultatet att jag i går kväll var mosig i hela huvudet. Ögonen var grusiga och fingrarna värkte. Och benen blev alldeles geléartade av allt stillasittande, trots att jag är rätt van vid den typen av långsittningar.


Så, vad händer nu? Jo, nu ska jag låta det hela vila till sig över helgen, för att sedan köra en runda till och försöka hitta fler lösa trådar som säkert gömmer sig någonstans. Jag överväger att låta någon testläsa, bara för att se hur texten funkar. Men samtidigt är det kanske bäst att ha is i magen och bara köra, inte pilla för mycket, inte överanalysera och - framför allt - inte gå händelserna i förväg. Det där sista är ju annars något man är rätt bra på ...


Nåväl, simma lugnt och ha en skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar