fredag 16 juni 2023

Min röst ska nu komma från en ... annan plats?

Alltså det här med ljudböcker, suckar jag - och kommer sedan på mig själv: "Sitter jag här och tycker SYND om mig själv över en vägbula som VERKLIGEN bara är ett lyxproblem?"

Nej, inte synd om men ... Så här är det: Jag ska välja röst till inläsningen av min bok. 

Yey! Vad är det för problem med det, kan man fråga sig!

Nå, min inledande eufori ersätts snart av djupt rynkad panna eftersom de mest kända rösterna (Julia Dufvenius, Eva Röse, Ellen Jelinek) är så dyra att jag kommer att få pynta en del ur egen ficka om jag vill använda dem. Detta trots att jag har ett så kallat traditionellt förlagsavtal ...

En snabb googling senare verkar det som om det här är mer regel än undantag, dvs. de allra flesta förlag smyger idag in någon form av medfinansiering utan att det nödvändigtvis nämns i avtalet. Ooookej ...

Nåja, bara att gilla läget, tänker jag. Men jag vill inte pynta ur egen ficka, på den punkten är jag benhård! Så ... Vilken typ av röst vill jag ha?
Här ska tilläggas att jag även kan läsa in boken själv om jag vill. Vill jag det? NEJ, herregud! Jag avskyr att lyssna på min egen röst och jag har en långt framskriden övertygelse om att alla andra också skulle avsky den. Ingen bra idé, alltså.

När jag nu provlyssnar på de bästa (och dyraste) uppläsarna är det en sak som slår mig: de låter så unga allihop, deras röster är som honung mot mina trumhinnor. Passar det till min text? Jag är osäker! Jag skulle nog vilja ha en äldre röst. En som är lite skrovlig, som låter som om hon (det måste vara en kvinnlig uppläsare!) har levt ett kul liv. En röst med lite rynkor, liksom! Men var hittar man en sådan?

Jag har låtit förlaget veta vad jag söker och nu får vi se om de hittar någon sådan. Fortsättning följer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar