måndag 6 januari 2014

Att vara eller inte vara ... översättare

Fjolåret - 2013 - var inte mitt bästa, rent jobbmässigt. Tvärtom, faktiskt. Aldrig förut har jag haft så låg orderingång, så många "småjobb" och så låg total timpeng.

Översättare arbetar av tradition per ord, ett system som förmodligen kommer att förändras på sikt eftersom det många gånger slår lite snett, för att uttrycka sig milt.
Exempel:
Säg att du har ett jobb på 10 000 ord, som tar tre dagar att genomföra. Med jobbet följer en samling dokument med instruktioner, ordlistor etc. som du bör sätta dig in i. Det kanske tar en timme, sen är du igång. Fine!
Numera ser jobbflödet i stället ut så här: I stället för ett jobb på 10 000 ord får du fem småjobb om vardera 2000 ord. Vart och ett har en samling dokument som ska gås igenom.
Den tid det tar att sätta sig in i ett jobb, läsa instruktioner etc., är av tradition obetald. Alltså, den anses vara "inkluderad" i ordpriset. Och visst, har jag ett jobb på 10 000 ord med en uppsättning dokument, då må det vara hänt. Men fem jobb som vardera kräver samma typ av förberedelser ...?

Detta - ovan - är inte den enda orsaken till mitt dåliga jobbår; därtill ska läggas en ökad fokusering på billiga översättningar via nätet samt lite allmänna lågkonjunkturkänningar.

Resultatet? Jag funderar ärligt på att byta bransch. Frågan är: vad i helskotta gör jag nu?

Det finns lite app-projekt att tillgå i hushållet. Vi är en problemlösande familj och diskussionerna pågår ständigt. Mina programmeringskunskaper är lika med noll, men det går att köpa sådana tjänster. Enligt insatta familjemedlemmar kan jag hitta billiga programmerare på nätet. Det fungerar ungefär som forna tiders barnauktioner - billigast vinner!

Jahopp, så hamnade jag genast i andra ändan av näringskedjan, eller? Vilka programmerare är det jag slår undan fossingarna för? Sitter det små frilansande app-programmerare ute i stugorna, som sliter sitt hår över alla svinbilliga programmerare som säljer sig för en spottstyver? Troligtvis.

Well, vad säger man? If you can't beat them, join them?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar