torsdag 14 augusti 2014

It's me, your friendly neighbourhood ghost ...



Ja, så var det igång igen. Vårt husspöke har det senaste året blivit lite modigare och vågar göra sig hörd på ett annat sätt än tidigare. Vet inte om det är bra eller dåligt, men det gör hur som helst att man kan sluta grubbla över om huset är "haunted" eller ej.

En sak som upptar mina tankar just nu är om husspöket hörs när ingen är hemma? Det är lite som det där med trädet som faller i skogen och ingen är där och lyssnar, antar jag ... Men ändå. Tar husspöket semester när vi reser bort? Ligger och drar storstock någonstans, pillar sig i naveln och käkar dammråttor? Haha!

Egentligen skulle jag ju vilja veta exakt vad det är som hela tiden far runt i huset och gör ljud. För egentligen är jag inte en person som tror på spöken. Egentligen, om jag ska vara ärlig, tror jag bara på det jag kan se med mina egna ögon. Men min (numera) enda arbetskamrat har förvirrat mig så många gånger - skrämt skiten ur mig ärligt talat - att jag med tiden har börjat acceptera hen som något fysiskt närvarande. En "pryl" som bara finns och som varken går att se eller ta på, men som ändå öppnar köksluckor, plockar med porslin, dänger tidningar i golvet och flyttar på papper. Och när man kikar runt hörnet finns det ingen där, köksluckorna är stängda, porslinet på sin plats, ingen tidning på golvet och pappershögarna har inte bytt plats. Förklara det den som kan!

2 kommentarer:

  1. Tänk: 80 år gammalt trähus som ligger och flyter på lera. Vad kan rimligen röra sig då?

    SvaraRadera
  2. Hmm ... Så sant, Mystery Man. Allt rör sig, hela tiden. Det är kanske det som är förklaringen?

    SvaraRadera