tisdag 19 januari 2016

Konsten att säga upp ett plusgirokonto

Fick för en tid sedan information om att plusgiro skulle upphöra. Bifogat fanns en blankett där man skulle fylla i vart pengarna på kontot ska ta vägen. Det lät så enkelt. Eftersom jag har både plus- och bankgiro så är det ju inget större problem. Underskrift, datum och så skicka iväg. Det är cirka en och en halv månad sedan brevet lades på lådan men än så länge har inga pengar flyttats över till mitt bankgiro så nu tänkte jag ringa till Nordea för att höra hur det går för dem. Och då blev det riktigt intressant.

Efter en stunds tandagnissel i telefonkö får jag tala med en dam som ställer sig fullkomligt oförstående till den information som har gått ut. Hon hävdar att blanketten som skickades ut i december inte avsåg företagskonton, bara privata. Nå, det gick ut till både mig och maken och vi har båda aktiebolag, så någonstans kanske man tänkte fel? Nej då, det gällde bara privata konton - är du säker på att ditt och makens företag inte är enskilda firmor? Eh ... ja!



Okej, då ska jag alltså få en ny blankett (vilket är lite märkligt eftersom makens uppsägning av plusgirokontot fungerade alldeles utmärkt med den blankett som bifogades brevet i början av december) via e-post och bokstaverar noggrant båda mina e-postadresser. Det var tur det, för den ena adressen blev självklart felstavad.

Så nu ska jag alltså skicka in en ny blankett, betydligt mer omständlig än den första, och därefter ska pengarna föras över till annat konto - obs! absolut inte bankgiro (why?). I samband med det ska även årsavgiften återbetalas. Fan tro't ...
Och bevittnandet av mitt körkorts äkthet måste alltså göras om, för det går inte att återvända det papper som redan har skickats in. Herregud, här löser vi inga problem - här skapar vi nya hela tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar