tisdag 23 september 2014

Stockholm har blivit kallt

Så var vi där igen.



Från och med nu och fram till andra halvan av april kommer jag att tänka mycket på kläder. Inte för att jag plötsligt har gått och blivit modemedveten, utan för att jag fryser rumpan av mig så snart kvicksilvret (är det fortfarande kvicksilver i sådana där korvliknande termometrar, eller är det utbytt mot något mindre livsfarligt?) kryper ner mot nollan.

Min usla förmåga att bygga upp en anständig kroppstemperatur är ett problem. Jag trivs i vanliga fall bäst med att vara barfota och iförd t-tröja och jeans. När kylan sätter in är det först strumpor och sedan raggsockor som gäller. Därefter tjocktröja, sedan någon av alla mina yllesjalar och - om det verkligen kniper - ett par långfjax. I absolut nödfall tar jag till vetevärmare och torgvantar. Och när det blir riktigt svinkallt åker extraelementet in på kontoret. Problemet med extraelementet är att luften blir snustorr och man får ont i halsen efter en dags kneg, men det är smällar man får ta. Jag har hellre ont i halsen än fryser.

Idag är det dags för strumpor. Potentiellt även raggsockor - ity mina tår äro isbitar. Kanske en tjocktröja också, bara för att vara på den säkra sidan.
Knepet är att inte klä på sig för mycket för tidigt på säsongen - då vänjer man kroppen vid alltför höga temperaturer och det blir svårare att hålla värmen vid en eventuell ryssvinter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar